Asertywność

Cele:

  • Poznanie idei asertywności, sposobu wyznaczania granic
  • Przekształcenie własnego sposobu myślenia na monolog wspierający
  • Poznanie technik asertywnej komunikacji – radzenia sobie z krytyką, wyrażania własnych opinii, odmawiania
  • Poznanie narzędzi asertywnego rozwiązywania konfliktów

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Poznanie idei asertywności, umiejętność podejmowania asertywnych wyborów w codziennym życiu
  • Zdobycie umiejętności wyrażania emocji w sytuacji konfliktu z zachowaniem szacunku wobec siebie i innych
  • Zdobycie umiejętności odmawiania bez poczucia winy
  • Nabycie umiejętności radzenia sobie z krytyką oraz asertywnego wyrażania własnych opinii
  • Poznanie przekonań asertywnych oraz praca nad własnym monologiem wewnętrznym
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Zachowania asertywne, odróżnienie asertywności od agresywności i uległości
  • Mapa asertywności – autodiagnoza
  • Wyznaczanie granic - dlaczego jeśli nie wyznaczysz granic inni chętnie zrobią to za ciebie
  • Cele asertywności – naucz innych, jak mają Cię traktować

mini wykład, dyskusja, diagnoza

1 h

  • Budowanie postawy asertywnej
  • Świadomość praw osobistych i własnego kapitału
  • Asertywny monolog wewnętrzny – praca z przekonaniami – jak błędy myślenia sprawiają, że nie żyjemy tak, jak chcielibyśmy żyć?
  • Praca z krytykiem wewnętrznym – czyli jak samemu sobie nie wchodzić w drogę

symulacje, mini wykład, ćwiczenia w parach

3 h

  • Asertywne wypowiadanie własnych opinii
  • Typy komunikatów –komunikaty typu TY, komunikaty typu JA
  • Budowa komunikatów typu JA
  • Procedura PPP
  • Jasne komunikowanie swoich postaw, opinii, potrzeb

mini – wykład, symulacja, ćwiczenia praktyczne

4 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Asertywna odmowa – jak odmawiać bez poczucia winy i burzenia relacji
  • Asertywna reakcja na krytykę i opinię przełożonych/podwładnych
  • Ocena formalna vs. Ocena merytoryczna opinii   
  • Reakcja na krytykę wyrażoną wprost i „aluzyjną"
  • Asertywne strategie w radzeniu sobie z oceną
  • Asertywne prośby i asertywne polecenia, wyrażanie własnych opinii i przekonań
  • Model stopniowania reakcji

mini – wykład, symulacja, ćwiczenia praktyczne

4 h

  • Strategie postępowania w konflikcie
  • Budowanie kontaktu i porozumienia w obliczu zaistniałego konfliktu, szacunek dla praw każdej z osób
  • Zasady asertywnej komunikacji w sytuacji konfliktowej – udzielanie informacji zwrotnych, wyjaśnianie wątpliwości, przekształcanie sporu w dyskusję

mini – wykład, symulacja, ćwiczenia

2 h

  • Zdrowy szacunek dla siebie i innych
  • Moje aktywa – świadomość swoich zasobów
  • Praca z przeramowaniem – realistyczny obraz siebie

demonstracja, ćwiczenia w trójkach

2 h

Autoprezentacja / prowadzenie prezentacji

Cele:

  • Rozwinięcie umiejętności prowadzenia efektywnych wystąpień publicznych
  • Rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych, perswazyjnych i docierania do różnych grup słuchaczy
  • Nabycie większej pewności siebie w kontekście wystąpień publicznych i rozwój kompetencji radzenia sobie ze stresem i tremą
  • Wzrost świadomości wpływu własnego wizerunku na słuchaczy, rozmów kompetencji autoprezentacyjnych

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Rozwój umiejętności prowadzenia efektywnych wystąpień publicznych
  • Rozwój kompetencji komunikacyjnych, perswazyjnych i docierania do różnych grup słuchaczy
  • Nabycie większej pewności siebie w kontekście wystąpień publicznych i rozwój kompetencji radzenia sobie ze stresem i tremą
  • Wzrost świadomości wpływu własnego wizerunku na słuchaczy, rozmów kompetencji autoprezentacyjnych
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Poznanie mechanizmu pierwszego wrażenia
  • Uświadomienie sobie jak jesteśmy odbierani przez innych i co na to wpływa
  • Komunikacja niewerbalna – o co zadbać przy prowadzeniu prezentacji

mini – wykład, ćwiczenie w parach

2 h

  • Odpowiedź na pytanie czego potrzebuje słuchacz, aby skupić swoją uwagę
  • Uświadomienie sobie własnych umiejętności zainteresowania słuchacza
  • Ćwiczenie umiejętności poszukiwania podobieństw do słuchaczy i uwzględnianie ich w treści swoich wystąpień
  • Poznanie czynników wpływających na zapamiętywanie treści przez odbiorców

mini – wykład, ćwiczenie w parach

2 h

  • What’s your hook? - poznanie i przećwiczenie różnych, przykuwających sposobów na rozpoczęcie i zakończenia swojego wystąpienia

praca indywidualna nad swoimi wystąpieniami

2 h

  • Storytelling – jak wykorzystać elementy opowiadań w prezentacji
  • Poznanie i przećwiczenie szeregu technik i sztuczek przykuwających uwagę
  • Zapoznanie się z materiałem wideo ilustrującym dobre praktyki i błędy w trakcie wystąpień publicznych

mini wykład, ćwiczenia indywidualne, praca z filmem, praca w podgrupach

2 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Poznanie metod i technik radzenia sobie ze stresem i tremą przed i w trakcie wystąpienia publicznego
  • Jak nie wchodzić sobie w drogę – radzenie sobie z monologiem wewnętrznym przed wystąpieniem

mini wykład, ćwiczenia relaksacyjne

2 h

  • Trudni obiorcy: jak radzić sobie ze znudzeniem uczestników, niską motywacją, trudnymi pytaniami
  • Sesja pytań i odpowiedzi

praca indywidualna, mini wykład, ćwiczenia relaksacyjne

2 h

  • Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
  • Uzyskanie informacji zwrotnych na temat dobrych praktyk i obszarów do rozwoju
  • Uczestnicy odgrywają przygotowane wcześniej wystąpienia publiczne, które są rejestrowane kamerą. Każdy uczestnik otrzymuje informacje zwrotne ze strony grupy i trenera. Uczestnicy otrzymują nagranie swojego wystąpienia oraz informacji zwrotnych.

praca z kamerą, sesje informacji zwrotnych

4 h

Coachingowy styl zarządzania / menedżer coachem

Cele:

  • Zwiększenie świadomości menedżerów, poznanie technik budowania relacji, aktywnego słuchania pracowników
  • Poznanie pytań prowadzących do zmiany perspektywy oraz wzrostu motywacji
  • Poznanie narzędzi coachingowych nastawionych na planowanie, realizowanie zadań oraz wspieranie uczenia się przez doświadczenie
  • Zwiększenie umiejętności pobudzania kreatywności zespołu poprzez wykorzystanie narzędzi coachingowych

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Poznanie założenia i zalet coachingowego stylu zarządzania
  • Poznanie technik i narzędzi coachingowych przydatnych w pracy lidera oraz zdobycie umiejętności ich stosowania
  • Zdobycie umiejętności rozwijania kompetencji zespołu poprzez rozmowę coachingową i zastosowanie narzędzi coachingowych
  • Zdobycie umiejętności przeprowadzenia sesji coachingowej z pracownikiem
  • Lepsze motywowanie i angażowanie zespołu poprzez użycie umiejętności coachingowych i wykorzystanie narzędzi coachingowych
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Czym jest coaching, założenia coachingu
  • Skuteczność coachingu w świetle badań i statystyk
  • Kluczowe umiejętności coacha
  • 10 przykazań menedżera-coacha

mini – wykład, ćwiczenie w parach

2 h

  • Budowanie relacji
  • Aktywne słuchanie - sztuka słuchania na różnych poziomach
  • Przeformułowywanie (reframing)
  • Wykorzystanie  modelu GROW w rozmowach z pracownikami
  • Praca z kołem kompetencji

mini – wykład, ćwiczenie w parach

2 h

  • Pytania skoncentrowane na rozwiązaniu problemu i zmianie perspektywy myślenia
  • Pytania „what if”
  • Pytania budujące motywację
  • Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce – gra szkoleniowa „W labiryncie pytań”
  • Symulacje coachingowych rozmów z pracownikami

- gra szkoleniowa

4 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Dostrzeganie różnorodności i potencjału pracowników – na podstawie metodologii Insights
  • Etapy rozwoju pracownika - teoria przywództwa sytuacyjnego -motywowanie dopasowane do pracownika i etapu jego rozwoju
  • Koncepcja empowermentu – zarządzanie przez zaangażowanie
  • Wybrane elementy sesji coachingowej w motywowaniu pracownika - strzała coachingowa
  • Ustalanie celu - rama rezultatu

mini wykład, prezentacja, praca w podgrupach

4 h

  • Model STORM – praca z niepowodzeniem, wyciąganie nauki z doświadczenia
  • Chwalenie i pobudzanie do działania

mini wykład, praca w podgrupach

1 h

  • Wykorzystanie narzędzi coachingowych do pobudzenia kreatywności zespołu: Stół mentorów, Ścieżka mistrzostwa, Strategia Disneya

mini wykład, prezentacja, praca w podgrupach

3 h

Efektywność osobista / zarządzanie sobą w czasie

Cele:

  • Poznanie narzędzi wzmacniających skuteczność swoich działań, wzmocnienie proaktywności
  • Zwiększenie umiejętności wyznaczania celów i ich realizowania
  • Poznanie sposobów priorytetyzacji zadań i planowania zgodnego z wartościami
  • Zwiększenie efektywności osobistej w realizacji zadań i obowiązków
  • Zwiększenie umiejętności wykorzystania czasu pracy i organizacji pracy
  • Lepsze samopoczucie, poprawa skuteczności i efektywności pracy

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Planowanie i realizowanie celów, odpowiednia priorytetyzacja zadań
  • Efektywne wykorzystywanie czasu pracy i organizacja pracy w sposób, który pozwoli zarówno zapewnić skuteczność działań, jak i zadbać o czas na regenerację
  • Umiejętność pracy z kalendarzem w sposób, który optymalizuje wykorzystywanie czasu
  • Świadomość własnych „złodziei czasu” i umiejętność walki z nimi
  • Wykorzystywanie w codziennym życiu innowacji pozwalających poprawiać własną efektywność i wydajność – pozwalających pracować sprytniej a nie szybciej
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Zarządzanie samym sobą wg. Druckera
  • Siedem nawyków skutecznego działania wg. Coveya – efektywność osobista i efektywna współpraca z innymi

mini wykład, dyskusja, ćwiczenie

2 h

  • Nawyk 1 wg. Coveya - Budowanie proaktywności, korzyści z proaktywności i sposoby zwiększania proaktywności
  • Wychodzenie ze strefy komfortu

ćwiczenia

2 h

  • Nawyk 2 wg. Coveya - Zaczynaj z wizją końca
  • Skuteczne wyznaczanie celów - wykorzystanie narzędzi ułatwiających wyznaczanie celów
  • Wsparcie w realizowaniu celów – konsekwencja i wsparcie w realizowaniu celów
  • Inteligencja motywacyjna – co to jest i jak ją wzmacniać
  • Model skutecznego działania Petera Gollwitzera

demonstracja, ćwiczenia w trójkach, ćwiczenie grupowe, gra szkoleniowa

4 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Diagnoza indywidualnych przeszkód w efektywnej organizacji pracy własnej i wykorzystania czasu
  • Identyfikacja największych „złodziei” czasu
  • Skuteczne sposoby radzenia sobie z „pożeraczami” czasu i „przerywaczami” pracy
  • Praca z dziennikiem czasu

mini – wykład, metaplan, ćwiczenia

2 h

  • Narzędzia zarządzania sobą w czasie metoda zarządzania sobą w czasie ALPEN
  • Praca z kalendarzem
  • Zarządzanie sobą w czasie IV generacji

mini – wykład, ćwiczenia i praktyka, gra szkoleniowa

2 h

  • Nawyk 3 wg. Coveya - Rób najpierw to, co najważniejsze
  • Diagram Eisenhowera – ustalanie priorytetów, podział zadań na pilne, niepilne, ważne i nieważne
  • Zarządzanie priorytetami: zasada Pareto w skutecznym zarządzaniu czasem, zasada ABC, zasada WARTO

mini – wykład, ćwiczenia i praktyka, gra szkoleniowa

2 h

  • Reguły dotyczące planowania przerw w pracy i relaksacji
  • Poznanie aplikacji/narzędzi pozwalających poprawiać własną efektywność
  • Prokrastynacja – z czego się bierze i jak sobie z nią radzić?
  • Metody radzenia sobie z tendencją do odkładania zadań na później

dyskusja, praca w podgrupach, rundka

2 h

Komunikacja i feedback

Cele:

  • Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych
  • Poznanie technik aktywnego słuchania, modelu czterosapektowej komunikacji w ujęciu Von Thuna
  • Uświadomienie sobie barier komunikacyjnych i ich wpływu na budowanie relacji w zespole
  • Poznanie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w procesie komunikacji
  • Poznanie modelu udzielania informacji zwrotnych
  • Zdefiniowanie własnych obszarów do rozwoju w zakresie komunikacji

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Integracja zespołu- zbudowanie atmosfery otwartości, bliższe poznanie się uczestników
  • Zwiększenie wydajności pracy zespołu, wzrost świadomości znaczenia pracy zespołowej oraz wzrost poziomu odpowiedzialności indywidualnej wśród członków zespołu
  • Zwiększenie wykorzystania potencjału zespołu, analiza mechanizmów działania zespołu, , analiza silnych i słabych stron zespołu pod kątem współpracy, komunikacji i efektywności działań
  • Zrozumienie roli efektywnej komunikacji i konieczności doskonalenia umiejętności skutecznego przekazywania informacji, przekazywania i odbierania informacji zwrotnej i wspólnego rozwiązywania problemów, zwiększenie efektywności komunikacji
  • Skuteczne wychodzenia z sytuacji kryzysowych, poznanie skutecznych metod radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole, wypracowanie skutecznych zasad współpracy w zespole
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Zrozumienie znaczenia efektywnej komunikacji na pracę zespołu
  • Doświadczenie wpływu zakłóceń na komunikację i rozumienie rozmówcy (m.in. subiektywnego rozumienia słów, założeń i stereotypów, utraty i zniekształcenia informacji)

mini-wykład, dyskusja, ćwiczenia w grupach, praca z kamerą

2 h

  • Koncepcja von Thuna – model 4 płaszczyzn – wykorzystanie modelu w celu skutecznego komunikowania, szczególnie w sytuacji nieporozumień
  • Praktyczne zastosowanie modelu von Thuna dla diagnozy komunikacji innych osób –na co zwracać uwagę, by skutecznie współpracować
  • Precyzyjne nadawanie komunikatów –ćwiczenia
  • Właściwy odbiór przekazywanych informacji, sprawdzanie właściwego odbioru

mini-wykład, ćwiczenia, symulacje, test

2 h

  • Zachowania niewerbalne ułatwiające i utrudniające rozmowę, budowanie sprzyjającej atmosfery
  • Poznanie i ćwiczenie technik aktywnego słuchania
  • Sztuka zadawania pytań jako klucz do poprawnej komunikacji

demonstracja, ćwiczenia w trójkach, gra szkoleniowa

2 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Jak udzielać informacji zwrotnych w bezpieczny sposób?
  • Korzyści z informacji zwrotnych
  • Bezpieczne metody przekazywania informacji zwrotnych
  • Model wzmacniania pozytywnych zachowań
  • Praktyka w udzielaniu informacji zwrotnych

ćwiczenie, mini-wykład, gra szkoleniowa

4 h

  • odzaje konfliktów, style rozwiązywania konfliktów
  • Koło konfliktów – teoria rozwiązywania konfliktów, konflikty rozwiązywalne i nierozwiązywalne
  • Brief mediation – skuteczna metoda rozwiazywania konfliktów

ćwiczenie, gra szkoleniowa, mini-wykład, praca w grupach

2 h

  • Radzenie sobie z trudnym rozmówcą – praca na przykładach z życia

scenki, praca w grupach

2 h

Kreatywne rozwiązywanie problemów/ trening kreatywności / sesje kreatywne

Cele:

  • Rozwijanie kreatywności, wykorzystywanie kreatywności w codziennym życiu
  • Poznanie czynników blokujących kreatywność i praca nad ich eliminacją
  • Nabycie umiejętności diagnozowania problemów
  • Poznanie metod kreatywnego i twórczego prowadzenia dyskusji
  • Poznanie narzędzi służących do zmiany perspektywy
  • Poznanie i stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Poznanie i zdiagnozowanie własnych barier i ograniczeń w zakresie myślenia twórczego
  • Przygotowanie do prowadzenia sesji kreatywnych w swojej firmie
  • Przygotowanie do wykorzystywania kreatywnych metod pracy podczas zebrań i spotkań
  • Poznanie i przećwiczenie metod diagnozy problemów oraz metod generowania rozwiązań
  • Rozwiązanie rzeczywistych problemów firmy z wykorzystaniem metod kreatywnych
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Warunki kreatywności – poznanie własnych przekonań na temat kreatywnej pracy i własnej kreatywności
  • Mordercy kreatywności – co wzmacnia, a co zabija kreatywność

mini wykład, dyskusja, ćwiczenie

3 h

  • Poznanie ćwiczeń rozwijających kreatywność
  • Rozciąganie mózgu – ćwiczenia pozwalające zmienić perspektywę, przełamywanie schematów myślowych
  • Etapy rozwiązywania problemów
  • Ćwiczenie giętkości umysłu – Circept

Ćwiczenia, gra szkoleniowa

2 h

  • Poznanie metod pozwalających na pogłębienie diagnozy problemu: Ryba Ishikawy, Metoda 6 pytań, SWOT

demonstracja, ćwiczenia w trójkach, ćwiczenie grupowe

3 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Wykorzystanie potencjału grupy do generowania pomysłów
  • Metody kreatywnej dyskusji i prowadzenia zebrań: Metaplan, Moderacja

mini – wykład, metaplan, ćwiczenia

2 h

  • Narzędzia służące do zmiany perspektywy: Metoda 6 kapeluszy, Strategia Disneya, Pytania „what if”

mini – wykład, ćwiczenia i praktyka

3 h

  • Metody rozwiązywania problemów i generowania pomysłów: Cebula systemowa, Synektyka

mini – wykład, ćwiczenia i praktyka

3 h

Prowadzenie zebrań i telekonferencji

Cele:

  • Nabycie umiejętności efektywnego prowadzenia zebrań
  • Poznanie technik radzenia sobie z trudnościami podczas zebrań
  • Nabycie wiedzy na temat proksemiki konferencyjnej
  • Poznanie i przećwiczenie skutecznych metod ustrukturyzowanej dyskusji grupowej
  • Poznanie metod optymalizacji wykorzystania czasu zebrań
  • Poznanie zasad prowadzenia telekonferencji

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Oszczędzanie czasu dzięki optymalizacji procesu prowadzenia zebrań
  • Przećwiczenie technik reagowania w trudnych sytuacjach na zebraniach, radzenia sobie z krytyką
  • Przećwiczenie narzędzi strukturyzujących dyskusję grupową
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Przygotowanie agendy zebrania
  • Elementy efektywnego zebrania - Lencioni
  • Przygotowanie do telekonferencji

- mini – wykład - ćwiczenie w parach

1 h

  • Odpowiedź na pytanie czego potrzebuje słuchacz, aby skupić swoją uwagę
  • Uświadomienie sobie własnych umiejętności zainteresowania słuchacza
  • Poznanie czynników wpływających na zapamiętywanie treści przez odbiorców
  • Sztuka argumentacji – co ludzi przekonuje, źródła argumentów
  • Perswazja narracyjna

- mini – wykład - ćwiczenie w parach

3 h

  • Wykorzystanie struktury w celu optymalizacji procesu prowadzenia zebrań – Moderacja
  • Kreatywna metoda dyskusji grupowej – Metaplan

- praca indywidualna nad swoimi wystąpieniami - dyskusja

2 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Narzędzia komunikacyjne – wykorzystanie technik aktywnego słuchania w celu moderowania zebrań
  • Zasady facylitacji

- ćwiczenie grupowe - dyskusja

3 h

  • Trudni obiorcy: jak radzić sobie ze znudzeniem uczestników, niską motywacją, trudnymi pytaniami
  • Sesja pytań i odpowiedzi

- praca indywidualna - mini wykład

2 h

  • Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
  • Uzyskanie informacji zwrotnych na temat dobrych praktyk i obszarów do rozwoju
  • Uczestnicy prowadzą fragmenty zebrania, które są rejestrowane kamerą, a następnie otrzymują informacje zwrotne ze strony grupy i trenera

- praca z kamerą - sesje informacji zwrotnych

3 h

Siła synergii czyli budowanie efektywnego zespołu

Cele:

  • Integracja zespołu- zbudowanie atmosfery otwartości, bliższe poznanie się uczestników
  • Doświadczenie zespołowego sukcesu
  • Poznanie zasad tworzenia efektywnego zespołu, wzrost świadomości znaczenia pracy zespołowej oraz wzrost poziomu odpowiedzialności indywidualnej wśród członków zespołu
  • Diagnoza potencjału i zasobów poszczególnych członków i całości zespołu
  • Analiza mechanizmów działania zespołu, diagnoza pełnionych ról w zespole
  • Analiza silnych i słabych stron zespołu pod kątem współpracy, komunikacji i efektywności działań
  • Zrozumienie roli efektywnej komunikacji i konieczności doskonalenia umiejętności skutecznego przekazywania informacji, przekazywania i odbierania informacji zwrotnej i wspólnego rozwiązywania problemów, doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
  • Poznanie skutecznych metod radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole, wypracowanie skutecznych zasad współpracy w zespole
  • Dostrzeżenie znaczenia kreatywności i inicjatywy oraz zaangażowania w osobisty rozwój i całego zespołu

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Zwiększenie wydajności pracy zespołu
  • Zwiększenie przepływu informacji w zespole, zwiększenie efektywności komunikacji
  • Skuteczne wychodzenia z sytuacji kryzysowych
  • Większe wykorzystanie potencjału zespołu
  • Zwiększenie współpracy w zespole oraz zbudowanie nastawienie na osiąganie zespołowych celów
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Co odróżnia zespół od grupy
  • Ćwiczenia pozwalające wyodrębnić cechy efektywnego zespołu
  • Model TDI a efektywność pracy zespołu

mini wykład, dyskusja, ćwiczenia w grupach, praca z kamerą

3 h

  • Czynniki wpływające na skuteczność naszego zespołu
  • Etapy rozwoju zespołów i wyzwania rozwojowe

mini – wykład, ćwiczenia

2 h

  • Test ról zespołowych Belbina – praca w zespole wspierającym różnorodność
  • Sposoby identyfikacji potencjałów każdego z członków zespołu i wykorzystania go w pracy zespołu
  • Praca nad wykorzystaniem potencjału grupy - ćwiczenia

mini – wykład, ćwiczenia, praca z filmem

3 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Zakłócenia w komunikacji – badanie przyczyn zakłóceń
  • Koncepcja von Thuna – model 4 płaszczyzn – wykorzystanie modelu w celu skutecznego komunikowania
  • Ćwiczenie technik aktywnego słuchania
  • Sztuka zadawania pytań jako klucz do poprawnej komunikacji

ćwiczenie, mini-wykład, praca w parach, praca w małych grupach

4 h

  • Korzyści z informacji zwrotnych
  • Bezpieczne metody przekazywania informacji zwrotnych
  • Model wzmacniania pozytywnych zachowań

ćwiczenie, mini-wykład, praca w parach gra szkoleniowa

1 h

  • Wspieranie różnorodności i kreatywności w zespole
  • Dzielenie się wiedzą i udzielanie wsparcia, praktyczne przykłady wdrożenia

demonstracja, ćwiczenia w trójkach, mini wykład

1 h

  • Wspieranie różnorodności i kreatywności w zespole
  • Dzielenie się wiedzą i udzielanie wsparcia, praktyczne przykłady wdrożenia

demonstracja, ćwiczenia w trójkach, mini wykład

1 h

Trener wewnętrzny – postawy prowadzenia szkoleń

Cele:

  • Zdobycie wiedzy dotyczącej uczenia się osób dorosłych oraz prowadzenia grupy
  • Nabycie umiejętności badania potrzeb szkoleniowych
  • Opanowanie umiejętności projektowania szkoleń: tworzenia programu, scenariusza szkolenia zgodnie z zasadami uczenia dorosłych
  • Opanowanie warsztatu trenerskiego i  poznanie nowych technik szkoleniowych, m.in.: prezentacji, dyskusji punktowanej, studium przypadku, technik twórczego rozwiązywania problemów, gier symulacyjnych; nauczenie się stosowania narzędzi trenerskich w celu urozmaicenia i usprawnienia procesu uczenia
  • Poznanie specyfiki i technik prowadzenia szkoleń w obszarze, w którym trenerzy będą prowadzić szkolenia w przyszłości: wykorzystanie wiedzy eksperckiej uczestników oraz przełożenie jej na stworzenie efektywnych szkoleń m.in. z karesu sprzedaży, obsługi klienta, etc.
  • Rozszerzenie kompetencji w zakresie autoprezentacji, wizerunku trenera i radzenia sobie ze stresem
  • Pogłębienie umiejętności komunikacji z grupą
  • Przyswojenie umiejętności rozpoznawania przyczyn oporu w grupie i reagowania na trudne sytuacje na sali szkoleniowej; nabycie umiejętności zamiany zakłóceń występujących w grupie na zachowania pożądane

Korzyści z udziału w szkoleniu:

DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Wprowadzenie w problematykę szkolenia, zebranie oczekiwań
  • Integracja grupy

dyskusja, rundka, balon potrzeb

1 h

  • Filozofia uczenia metodami aktywnymi – uczenie przez doświadczenie
  • Poznanie i doświaczenie cyklu uczenia Kolbe’a
  • Budowanie sytuacji edukacyjnej - rola kontraktu w pracy z grupą, budowanie zaufania w początkowej fazie grupy
  • Techniki zarządzania dynamiką grupy
  • Neuropedagogika w szkoleniach – wykorzystanie wiedzy dotyczącej pracy mózgu w celu zwiększenia efektów uczenia

ćwiczenia, mini-wykład, test, case study

3 h

  • Znaczenie badania potrzeb szkoleniowych
  • Poznanie metod identyfikacji potrzeb szkoleniowych: na poziomie organizacyjnym, grupowym i indywidualnym
  • Firma jako system - systemowa analiza potrzeb szkoleniowych

ćwiczenia w parach, case study, mini-wykład

3 h

  • Wykorzystanie danych zebranych w procesie analizy potrzeb szkoleniowych
  • Przełożenie zdiagnozowanych potrzeb na metody i narzedzia szkoleniowe

ćwiczenia, case study

1 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Praca metodą siedmiu kroków w planowaniu szkolenia
  • Poznanie sposobów tworzenia programu, scenariusza szkolenia
  • Sposoby weryfikacji czy szkolenie jest adekwatne do zdefiniowanych celów i zebranych wymagań

technika modułowego projektowania szkoleń

1 h

  • Zasady angażowania uwagi odbiorców: C.O.R.E (closers, openers, revisiters and energizers)
  • Wykorzystanie praktycznego doświadczenia sprzedażowego w projektowaniu szkoleń
  • Metody ukierunkowanie na przekazanie uczestnikom nowej wiedzy: zasady prowadzenia mini-wykładu, zasady prowadzenia ćwiczeń odwołujących się do doświadczeń, prowadzenie case study i symulacji, techniki moderacji dyskusji
  • Prezentacja technik szkoleniowych, których przyszli trenerzy będą mogli używać podczas prowadzenia planowanych przez nich szkoleń np. technik obsługi klienta, sprzedaży, etc.

ćwiczenia w parach, lodołamacze, energizery, symulacje, scenki, case study, ćwiczenia grupowe, metaplan, moderacja, gry

4 h

  • Skonstruowanie scenariusza szkolenia, które w przyszłości będą prowadzić, prezentacja scenariusza oraz sesja informacji zwrotnych

praca indywidualna, sesja informacji zwrotnych

2 h

  • Przypomnienie i podsumowanie najważniejszych treści omawianych na szkoleniu

dyskusja, rundka

1 h

DZIEŃ III – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Wprowadzenie w problematykę szkolenia: Przygotowanie trenera do prowadzenia szkoleń

rundka, ćwiczenie

1 h

  • Uświadomienie sobie własnych umiejętności zainteresowania słuchacza
  • Poznanie i przećwiczenie różnych sposobów na rozpoczęcie i zakończenie mini-wykładu
  • Narzędzia podczas prezentacji – Power Point, Prezi, flipchart
  • Poznanie metod i technik radzenia sobie ze stresem i tremą

mini-wykład, ćwiczenia, test

3 h

  • Specyfika i trudności wynikające z komunikowania się większej ilości osób
  • Poznanie modelu efektywnego porozumiewania się z grupą, m.in. model von Thuna, technik aktywnego słuchania, udzielania informacji zwrotnej.
  • Dobre praktyki komunikacji zespołowej
  • Doświadczenie procesu komunikacji w sytuacji konfliktowej
  • Ćwiczenie asertywnego reagowania w sytuacjch trudnych (m.in. atak słowny, manipulacja, silne emocje, ocenianie i krytyka)

ćwiczenia w parach, sesje informacji zwrotnych, symulacja realnych sytuacji, gra

4 h

DZIEŃ IV – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Poznanie zachowań uczestników szkoleń, przyczyn zakłóceń pojawiających się w trakcie szkoleń i sposobów radzenia sobie z nimi

mini-wykład, ćwiczenia

2 h

  • Prezentacja przygotowanego 30-minutowego fragmentu szkolenia, w trakcie którego uczestnik szkolenia będzie musiał sobie poradzić z symulowaną trudną sytuacją szkoleniową
  • Sesja informacji zwrotnych

ćwiczenia w parach, sesje informacji zwrotnych, symulacja realnych sytuacji

5 h

  • Przypomnienie i podsumowanie najważniejszych treści omawianych na szkoleniu

rundka

1 h

Trening umiejętności menedżerskich –poziom podstawowy / narzędzia pracy lidera

Cele:

  • Diagnoza osobistego stylu przewodzenia, identyfikowanie i rozwijanie swoich mocnych stron jako lider
  • Nabycie umiejętności dopasowania stylu zarządzania w zależności od osoby oraz jej etapu rozwoju
  • Zrozumienie roli efektywnej komunikacji, prowadzenia trudnych rozmów
  • Poznanie skutecznych metod radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole, rola menedżera w sytuacjach konfliktowych
  • Poznanie zasad motywowania pracowników, umiejętnego angażowania podwładnych i budowania relacji z pracownikami

Korzyści z udziału w szkoleniu:

  • Poznanie cech dobrego lidera oraz sposobów budowania autorytetu
  • Diagnoza osobistego stylu przewodzenia, identyfikowanie i rozwijanie swoich mocnych stron jako lider, wzmocnienie pewności siebie jako przywódcy
  • Zdobycie umiejętności elastycznego dostosowania stylu zarządzania do poziomu dojrzałości pracowników
  • Nabycie i przećwiczenie konkretnych umiejętności lidera , podniesienie swoich umiejętności poprzez praktyczne ćwiczenia, symulacje i informacje zwrotne
DZIEŃ I – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Silny przywódca – źródła władzy, czynniki budujące autorytet
  • Autodiagnoza preferowanego stylu przewodzenia
  • 12 cech lidera wg Daniela Golemana
  • Audyt własnych kompetencji, ćwiczenia praktyczne, wyznaczanie obszarów do rozwoju

test, mini wykład diagnoza osobistego stylu

2 h

  • Test windy – na jakich kompetencjach buduję mój osobisty autorytet: kompetencja, wizja, relacje, wiarygodność
  • Działania budujące autorytet na każdym z wymiarów i zachowania niszczące autorytet na każdym z wymiarów – moderacja

mini – wykład, ćwiczenia, moderacja

1 h

  • Teoria przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blancharda – dopasowanie stylu zarządzania do etapu rozwoju pracowników rozwoju
  • Etapy rozwoju pracownika
  • Przywództwo sytuacyjne i sposób pracy z danym pracownikiem – ćwiczenia

ćwiczenie, dyskusja

4 h

  • Zasady delegowania zadań, monitorowanie wykonania zadań, jak rozmawiać kiedy efekty nie są zadowalające
  • Skuteczne instrukcje pracy z podwładnymi na różnych etapach rozwoju

gra symulacyjna, praca z kamerą

1 h

DZIEŃ II – 8 godzin szkoleniowych
Temat sesji:
  • Komunikacja jako podstawa zaufania – zachowania dysfunkcyjne Lencioni
  • Wykorzystanie umiejętności komunikacyjnych, radzenie sobie z „trudnymi pracownikami”
  • Komunikowanie celów , trudne rozmowy z pracownikami , przygotowanie do rozmowy oceniającej – scenki

ćwiczenie, mini-wykład, praca w parach, praca w małych grupach, scenki

4 h

  • Budowanie dojrzałych relacji z pracownikami, budowanie autorytetu lidera
  • Asertywność w kontaktach z pracownikami

Mini-wykład, praca w grupie, praca w parach

2 h

  • Rozmowa motywująca
  • Utrzymywanie zaangażowania wg. Dana Pinka: mistrzostwo, autonomia, cel
  • Trzynaście praktycznych zasad motywowania pozafinansowego – Andrzej Niemczyk

ćwiczenie, praca w grupie, mini-wykład

2 h